Control Panel ( Kontrol Paneli Denetim Masası ) Sistemle ilgili çeşitli ayarlar bu bölümden yapılır
Bunlardan Bazıları : Add Remove Programs ( Program Ekle Kaldır ) Program eklerken veya sistemden silerken kullanılır . Bir programı yüklerken setup.exe dosyasını calıştırmanız da yeterlidir .
Add Hardware : Sisteme yeni bir donanım eklediğinizde eğer işletim sistemi otomatik olarak tanımadıysa aygıt yuklemesi buradan yapılır .
Accessibility Options : Görme veya işitme problemleri olanlar için çeşitli seçenekler yeralır .
Administrative Tools : Yönetici gereçleri Yönetimsel Araçlar : yani sistemi kuran kişinin sistemle ilgili gelişmiş ayarlarını yaptığı bölüm . Örnek local policyler atanması
Display : Görüntü : Ekran ayarlarını buradan yapabileceğimiz gibi , masaüstünde iken mouse u sag tıklayın , “properties” e girin Aynı pencereyi göreceksiniz .
Folder Options : ( Klasör Seçenekleri ) Sistemin tüm fontlarının yer aldığı klasör , Özellikle Grafik işiyle uğraşanlar sistemin kuruluşuda gelen hazır fontlar dısında font kullanacağı için bu klasörü ziyaret edebiliriz . Ben genelde gizli dosya ve klasorleri goster basit dosya paylasımını kullan tiklerini atmak veya kaldırmak icin ziyaret ederim
Folder options kısmına My Documents : Belgelerim Tools : Folder Options seklindede ulasabiliriz .
Internet Options : internet seçenekleri : internetle ilgili güvenlik , gizlilik , bağlantı gibi ayarlar yapılır Bu pencereyi açmak için : Internet Explorerda Menu > Tools > Internet Options tıklamanızda yeterlidir .
Keyboard : Klavye ayarları yapılır .
Mail : Kullancagınız E-posta hesaplarınızı buradan tanımlıyorsunuz .
Network Connections : ( Ağ Bağlantısı ) Networkle ilgili bağlantılar yapılır . Örneğin Bilgisayarın ip adresi verilir veya otomatik alması sağlanır .
Power Options : ( Güç Seçenekleri ) Güç ayarlarının yapıldığı yer örnek power dugmesine basıldıgında pc nasıl bir işlem yapsın veya kac dakika sonra standby moduna geçsin .
Printers and Faxes : ( Yazıcı ve Fakslar ) Yazıcı ve faksların yüklendiği yer . Aynı zamanda Start > Settings > Printer and Faxes kısmından ulasabilirsiniz .
Regional and Language Options : ( Bölge ve dil seçenekleri ) Bölgesel ve dil ile ilgili ayarlar yapılır . Hatırlayınız Windows Xp Veya 2003 veya farklı surumler kurarken yaptığımız ayar .
Scheduled Task : ( Zamanlanmış işler ) Otomatik olarak ve düzenli olarak çalıştırmak istediğiniz iş veya program ayarlarını buradan yapıyoruz .
System : Sistemle ilgili ayarlar yapılır . Ayrıca sistem özellikleri bilgisayar ismi baslangıc ve kurtarma gibi bilgilerede buradan ulasabiliriz . Bu pencereye aynı zamanda Masaüstündeki My Computer > sag tık > Properties > tıkladıgınızdada ulasabilirsiniz .
Taskbar and Start Menu : ( Başlangıç ve görev çubugu menüsü ) Başlangıç ayarları ve masaüstü ile ilgili bazı ayarlar yapılır . Bu pencereye aynı zamanda Masaüstünde ekranın altındaki şerit sağ tık > Properties > den de ulaşabilirsiniz .
User Accounts : ( Kullanıcı Hesapları ) kullanıcı hesaplarını gorebilir bazı ayarları yapabilirsiniz örnek password resetleme grup üyelik işlemleri şifre hatırlatma disketi olusturulması gibi gibi .
Özet : Control Paneldeki bir çok yere farklı yerlerdend ulaşabilirsiniz
Computer Management : ( Bilgisayar yönetimi ) Bilgisayarın yönetiminin yapıldığı ve gelişmiş ayarların yer alduğı yerdir .
My Computer > sag tık > Manage > Computer Management veya > Start > run > compmgmt.msc
Event Viewer : ( Olay Görüntüleyici ) Sistemdeki çeşitli kayıtlar burada tutulur Mesela Sistem logon , programlar veya sistem servisleri ile ilgili hatalar uyarılar bilgiler tutulur .
Shared Folders : ( Paylaşılmış Klasörler ) Shares , Bilgiayardaki paylaşımdaki klasör disk veya kaynakları gösterir .
Local Users and Groups : ( yerel kullanıcı ve gruplar ) Lokaldeki kullanıcı ve grupları ekleyebilir , çıkartabilir ve bilgilerini öğrenebilirsiniz
Start > run > lusrmgr.msc erişebilirsiniz
Performance Logs and Alerts ( Performans ve uyarılar ) Performansla ilgili logların ve uyarılarn tutulması için buradan ayar yapılır .
Start > run > perfmon.msc erişebilirsiniz
Device Manager : ( Aygıt Yöneticisi ) Sistem donanım bilgilerini görebilir , aygıtlarla ilgili hatalu yuklemeler varsa buradan öğrenebilirsiniz . donanım ( Driver ) sürücülerini buradan yukleyebilirsiniz . veya silebilir enable aktif veya disable pasif devre dışı bırakabilirsiniz
Start > run > devmgmt.msc erişebilirsiniz .
Storage ( Depolama ) Verilerin depolandığı aygıtların bilgisi yer alır . Removable Storage : Sisteme takığ çıkarabildiğimiz aygıt bilgisi burada yer alır .
Disk Defragment ( Disk birleştirme ) Diski düzenler . disk performansı artar
Disk Management : ( Disk Yönetimi ) Diski partitiona ayırmak , formatlamak veya çevrim yapmak ( basic disk ten dynamic disk e ) volume olusturmak ( simple , spanned striped , mirrored , raid5 volume ) vb vb gibi diskle ilgili işler buradan yapılır .
Start > run > diskmgmt.msc
Services and Applications : ( hizmetler ve uygulamalar ) Sistemin çalışmasını sağlayan servisleri buradan çalıştırıp durdurabilirsiniz .
Örneğin bilgisayarınızda yer alan MSN Messenger chat programı messenger servisi tarafından çalıştırılır . Siz eğer bu servisi durdurursanız . bilgisayarınızda artık MSN kullanılamayabilir .
Aynı sekilde şirket ici haberleşmede bazen it personelleri tarafından kullanılan bir arac olan net send komut larla mesajlaşma hizmetide bu servis tarafından calısmaktadır
Driver : ( Sürücü ) My Computer > sag tık Properties > Hardware > Device Manager Aygıt ve işletim sisteminin tanışması için gerekli olan yazılımlardır . Her aygıtın kendi yazılımı genelde aygıt ile beraber cd de gelir
Driver Rollback : Örneğin ekran kartı aldık 6 ay sonra ekran kartı uretici firmasının web sitesini ziyaret ettiğimizde güncel sürücünün çıkmış oldugunu görüyoruz . Bu dosyayı bilgisayarımıza indirerek güncel olan sürücüyü sisteme yükleriz . Ancak yüklediğimiz sürücü bir aksilik eseri sistemin yavaşlamasına sebep oldu bu durumda Driver Rollback seçeneği ile ekran kartımızın eski sürücüsünü tekrar geri getirebiliriz . Bu özellik Windows XP ile beraber gelmiştir .
Driver Uninstall : Sürücü bilgilerini bilgisayardan tamamen kaldırır .
Ayrıca aygıt kullanımını Enable ( Aktif ) veya Disable ( Pasif Devre Dışı ) hale getirebiliriz Disable konumu sistem aygıtın sistem tarafından tanınmasını engeller . Sistem aygıtı görmediği için o aygıt için kaynak harcamaz .
Hardware Profile : Farklı kullanıcı profili oluşturmak içindir .
Özellikle laptop kullanıcıları pilin uzun süreli dayanmasını isteyebilirler . Bazı aygıtlar bilgisayar çalıştıgında , kullanılmıyor olsalar dahi güç harcarlar . Buda pilin ömrünü kısaltır . Pil kullanım süresini az da olsa uzatabilmek için “Hardware Profile “ kullanarak yeni profil yaratır ve kullanılmayacak aygıtları Disable ( pasif devre dışı ) getiririz . Bilgisayar ilk başlatıldığı zaman bilgisayarı hangi profilden açmak istersek o profili seçeriz .
My Computer < sag tık > Properties > Hardware > Hardware Profiles > copy diyerek bir isim veririz ve pc miz acılırken bu profili secerek onunla sisteme login oluruz sonra aygıt yöneticisinden hangi donanımları disable yapmak istiyorsak yaparız
User Group : ( kullanıcı gruplar ) Bilgisayarı kullanacak kişileri buradan tanımlarız .
My Computer > sag tık > Manage > Local users and groups > Users > new user yeni kullanıcı eklenir şifre verilir veya şifre değiştirilebilir veya grup üyelik işlemleri yapılabilir .
Task Manager : ( Görev Yöneticisi ) Control + Alt + Delete 3 tuşa birlikte bastığımızda “Task Manager” penceresi açılır .
Application ( uygulama ) Sistemde çalışır durumda olan programların durumunu liste halinde gösterir . Sistem kilitlendiğinde veya tıkandıgında diyelim bir programı normal bir şekilde kapatamıyorsak Programı seçerek End Task” tıklatarak görevi sonlandırırız .
Processes : ( işlemler ) Sistemin çalışması için gerekli olan ve alt tarafta çalışan programları gösterir bu bölümdeki sistem dosyalarını sonlandırdığımızda sistem sorunlu bir şekilde kapanabilir .
Performance : Sistemin o anki kaynak bilgilerini gösterir . Örneğin işlemci yüzdesi veya bellek bilgilerini buradan takip edebilirsiniz
Networking : Bilgisayarın network bağlantı bilgilerini istatistiksel bir şekilde gosterir
Users : Bilgisayarda o anda çalışan veya uzaktan bağlanmış kullanıcıları gösterir baglantıyı kesme veya kullanıcıya mesaj gönderme imkanı sağlar
Örnek olarak remote desktop baglantılarında bu alanda aktif olarak baglı 2 kullanıcı listelenir
Özgür ŞENERDOĞAN